Jak zadbać o siebie w zmianie i dostrzec nowe możliwości w kryzysie?

Marzena-Bielicka-Stasiek-psycholog-psychoterapeutka

Autorką tekstu jest Marzena Bielicka-Stąsiek psycholog i psychoterapeutka z zespołu Psycholodzy Mokotów

Kryzys statystyka

Pracujesz jako lider, menedżer, jesteś w relacjach zawodowych i prywatnych – masz w życiu wiele ról, każdego dnia. Najczęściej niemożliwe jest skupienie się tylko na jednym obszarze życia. Robisz jedno, a do głowy wpadają różne tematy, pomysły, zobowiązania, myśli.

Coraz więcej jest emocji, bodźców, zmian, często niepokoju, a finalnie stresu, który wpływa na codzienne funkcjonowanie, uczucie nienadążania, brak zadowolenia, a także na zdrowie zarówno psychiczne jak i fizyczne.
Z badań Instytutu Psychiatrii i Neurologii wynika, że co czwarty Polak potrzebuje aktualnie pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej.

Natomiast w Raporcie Benefit Systems – „Zmęczeni, obojętni, niezaangażowani. Postpandemiczne potrzeby pracowników” (2022r.) – opublikowane zostały informacje mówiące o tym, że ponad 35% pracowników kilka razy w tygodniu czuje się przemęczona po pracy, a 19% jeszcze przed jej rozpoczęciem

Obciążenie organizmu przemęczeniem w połączeniu z sytuacjami stresującymi prowadzi do wielu dolegliwości psychicznych oraz psychosomatycznych.

Stres związany ze zmianami

Zatrzymajmy się na chwilę nad zrozumieniem stresu związanego ze zmianami.

Przez wiele lat pracując dla biznesu byłam blisko pracowników i menedżerów w sytuacjach sukcesów i trudności. Współprowadziłam projekty z liderami odpowiedzialnymi za zespoły, budżety, osiągniecia, wdrażanie zmian w firmach.

Jako psychoterapeutka słucham i rozmawiam z Klientami o życiu prywatnym i zawodowym. Widzę, jak często stres zabiera wiarę w siebie oraz przekonanie o sensie podejmowania działania. Słyszę o braku wsparcia, możliwości porozmawiania o wątpliwościach, braku przygotowania do wielu procesów, w których bierzemy udział.

Każdy z nas próbuje sobie poradzić na różne sposoby, żeby obniżyć poziom stresu, wypaść profesjonalnie na rozmowie z pracownikami i zarządami, nie pokazać, że czegoś nie wie, że bywa po prostu po ludzku trudno… Działamy zgodnie z przekonaniem, że efektywny lider kreuje świetne relacje w zespole, nadaje sens wykonywanym zadaniom, buduje zaangażowanie, osiąga cele, a w razie potrzeby organizacji planuje i wdraża nowe rozwiązania i zmiany…

 

 

Zmiana to etapy

W każdej zmianie – niezależnie czy spodziewanej, czy zaskakującej, przechodzimy przez jej różne etapy – co wiąże się z różnymi emocjami. Świadomość tego procesu pozwala być spokojniejszym, nie wpadać w panikę i lepiej rozumieć to, co się dzieje.

W zrozumieniu emocji towarzyszących procesowi zmiany pomaga zapoznanie się z teorią krzywej zmian. Jednym z wykorzystywanych modeli reakcji na zmianę jest model Elisabeth Kübler-Ross. Była ona lekarzem psychiatrą, która opracowała i przedstawiła psychologiczną teorię reakcji pacjenta na nagłą wiadomość o poważnej chorobie. 

Zachowania w sytuacjach nieoczekiwanych zmian w życiu okazują się być często analogiczne, co pozwala na wykorzystywanie modelu krzywej zmian także w analizie i zrozumieniu zachowań oraz emocji w reakcji na zmiany organizacyjne, biznesowe czy osobiste

model Elisabeth Kübler-Ross

Zmiany są nieodłącznym elementem życia. Krzywa zmian uświadamia nam, że reakcja na zmianę to sinusoida emocji. Od strachu i niepewności do akceptacji i spokoju.

 

ETAPY ZMIAN

Początkowo możemy być w szoku, odczuwać smutek, zagrożenie – jeśli zmiana jest dużym zaskoczeniem albo niepewność i obawy, kiedy zmiana jest naszą decyzją.

Kiedy wolnym krokiem wchodzimy w zmianę, nadal możemy trochę zaprzeczać, trochę się godzić, żegnać się z przeszłością, prowadzić negocjacje.

Pojawia się też często gniew, złość, poczucie braku możliwości lub chęci wsparcia od innych. A te trudne emocje mogą kierować poprzez zwątpienie w siebie w stronę apatii i nastrojów depresyjnych.

Te wszystkie etapy i emocje są ważne i trzeba dać sobie na nie czas – każdy przechodzi przez nie inaczej i potrzebuje czasu zgodnie z własnymi doświadczeniami, osobowością, odpornością, indywidualną wrażliwością. 

W odpowiednim dla siebie momencie zaczynamy dostrzegać nowe możliwości, perspektywy, zaczynamy być ciekawi przyszłości w tej zmianie. Bierzemy tą nową rzeczywistość, nowe wyzwanie z pełną gotowością, radością i optymizmem, wiarą w sukces i sens nowego!

Wtedy też łatwiej wprowadzać innych ludzi w ten nowy świat, być liderem zmiany ze świadomością że inni również potrzebują czasu i zrozumienia, bo jesteśmy na innych etapach procesu zmiany – o czym Ty już wiesz:)  

Jak sobie radzić ze zmianami?

Pomyśl, jak reagujesz na zmiany w Twoim otoczeniu? Czy dajesz sobie czas na ich zrozumienie i przeżycie? Jaki masz sposób na odreagowanie stresu?  Jak dbasz o siebie, żeby stres nie osłabiał Twojego zdrowia i żeby móc wspierać innych, jeśli taka jest jedna z Twoich ról? 

Warto szukać swojej drogi, sposobów radzenia sobie, wzmacniania odporności psychicznej w codzienności. Niech Twoimi nawykami będą:

  • aktywność fizyczna,
  • dbałość o sen i odpoczynek,
  • zdrowa dieta,
  • wspierające merytoryczne rozmowy,
  • wyrozumiałość dla siebie, utrzymywanie dobrych relacji

A kiedy czujesz, że Twój niepokój jest silny, reakcje nieadekwatne do tego czego się spodziewasz, mniej odwagę zwrócić się o pomoc do mentora, psychologa czy innego specjalisty. Twoje zdrowie i komfortowe funkcjonowanie są najważniejsze i warte dbałości.
Kiedy jesteś uważny na swoje potrzeby, odczuwasz emocje i troszczysz się o siebie w trudnej sytuacji będziesz miał gotowe zasoby i naturalne rozwiązania dla przychodzących trudności – a dzięki temu większy spokój w sobie i mniejsze obciążenie dla organizmu.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Psycholodzy Mokotów Online